Geluidsoverlast op het werk is een bron van ergernis en ziekteverzuim. Het werkt vermoeiend en uitputtend als je dag-in-dag-uit aan lawaai wordt blootgesteld. Een stoorzender die een belangrijke oorzaak is van stress en ziekteverzuim. Niet alleen medewerkers lijden onder geluidsoverlast. Ook klanten hebben er last van als ze rustig willen overleggen of nadenken. En wat te denken van patiƫnten die moeten herstellen in een omgeving met een hoge geluidsbelasting.
De Wereldgezondheidsorganisatie spreekt ook wel van geluidsvervuiling als onderschat risico voor de volksgezondheid. Wie dagelijks wordt blootgesteld aan hard omgevingslawaai krijgt last van gehoorschade en er zijn verbanden met burn-out, depressies, slapeloosheid, agressie en zelfs met hart- en vaatziekten.
Kortom een hoge geluidsdruk is ongezond. Een stille en rustige werkomgeving is om die reden dan ook geen luxe, maar een basisvoorwaarde om goed te kunnen functioneren. Om je te kunnen concentreren op je werk, om in privacy gesprekken te kunnen voeren en geen stress te krijgen van de voortdurende geluidsoverlast op de afdeling. Het is in ieders belang als het gaat om het terugdringen van het ziekteverzuim of om het verbeteren van de arbeidsproductiviteit. Deze brochure gaat over akoestiek. Welke maatregelen kun je nemen, welke materialen moet je daarvoor gebruiken en hoe pak je een slechte akoestiek of geluidsoverlast aan ?
Nagalm aanpakken
Nagalm ontstaat omdat geluid tegen harde plafonds, vloeren en muren terugkaatst. Denk aan het holle geluid in de badkamer. Harde oppervlaktes geven weinig geluiddemping, maar als je die vlakken bekleedt met akoestisch materiaal, dan wordt het geluid effectief gedempt. Daarom werken wij niet alleen met akoestische wanden, maar ook met akoestische plafondeilanden.